Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen over Begeleid wonen bij Julianastaete
-
Wat is begeleid wonen?
Begeleid wonen is wonen in een herkenbare, huiselijke omgeving met professionele begeleiding op maat.
-
Voor wie is begeleid wonen?
Begeleid wonen is voor ouderen met beginnende dementie of ouderen met een psychiatrisch ziektebeeld. Voor begeleid wonen heeft u een indicatie nodig. Deze aanvraag kunt u doen bij het CIZ (Centrum indicatiestelling zorg). U woont zelfstandig in een groep van 12 bewoners. Wij kunnen u ook bij deze aanvraag van de indicatie helpen. Hiervoor kunt u contact opnemen met ons KlantServiceCentrum. Als de indicatie is afgegeven, kunnen wij u op de wachtlijst plaatsen.
Veelgestelde vragen over Begeleid wonen met Korsakov
-
Wat is wonen met begeleiding voor mensen met Korsakov?
Zorgpartners biedt zelfstandig wonen met begeleiding voor mensen met Korsakov.
-
Welke indicatie is er nodig voor wonen met begeleiding Korsakov?
Er is een thuiszorgindicatie nodig. Deze aanvraag kunt u doen bij het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). Wij kunnen u bij de aanvraag van deze indicatie helpen.
-
Van wie wordt het appartement gehuurd?
Het appartement wordt gehuurd van de wooncoörporatie Mozaïek Wonen. De bewoners wonen zelfstandig en zijn zelf verantwoordelijk voor het betalen van huur, gas, water en licht, verzekeringen, aansluiting t.v. etc.
-
Is er een gezamenlijke ruimte?
Op de woongroep is een woning in gebruik is als gezamenlijke huiskamer waar men samen kan koffie drinken, eten kan koken in de kookgroep, spelletjes kan spelen etc. Overdag is hier begeleiding aanwezig, 's nachts kan een beroep worden gedaan op het aangrenzende zorgcentrum Savelberg.
-
Hoe kom ik in aanmerking voor deze woonvorm met Korsakov?
Om in aanmerking te komen dient u minimaal een half jaar vrij te zijn van alcoholgebruik. Voor de begeleiding heeft u een indicatie nodig. Het KlantServiceCentrum informeert u graag verder.
Veelgestelde vragen over Verzorgingshuiszorg
-
Mijn vader/moeder wil graag naar een verzorgingshuis. Hoe kan ik dit regelen?
Voor opname in een verzorgingshuis is een indicatie nodig. Deze kunt u aanvragen via het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). Voor opname in een verzorgingshuis is een indicatie voor verzorgingshuiszorg. Is de indicatie bij ons binnen, dan kunnen wij een plaatsing op de wachtlijst regelen. Voor een rondleiding kunt u contact opnemen met de klantconsulent. Zij kunnen u ook adviseren over het aanvragen van een indicatie.
-
Kan ik een voorkeur voor een centrum aangeven?
Ja dat kan. U doet dat tijdens de indicatie-aanvraag. Bij een wachtlijstplaatsing kunt u dit ook nog aangeven of wijzigen.
-
Is er een lange wachtlijst voor verzorgingshuizen?
Er is sprake van een wachtlijst voor een verzorgingshuis. Op dit moment kunnen wij niet precies aangeven hoe lang deze wachtlijst is. Het aantal verzorgingshuisplaatsen zal steeds minder worden door de overheidsmaatregelen.
-
Welke centra binnen Zorgpartners Midden-Holland bieden verzorgingshuiszorg?
In de centra De Breeje Hendrick, Floravita, Gouwestein, Irishof, Savelberg en Souburgh zijn er mogelijkheden voor verzorgingshuiszorg.
-
Mijn naasten willen graag samen verhuizen naar een verzorgingshuis, kan dat?
Een aantal centra zijn er speciale kamers voor echtparen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen ons KlantServiceCentrum.
Veelgestelde vragen over Tijdelijk verblijf
-
Nog niet direct naar huis na een ziekenhuisopname?
Wanneer u bijvoorbeeld na een ziekenhuisopname nog niet direct naar huis kunt, kunt u gebruik maken van een kortdurende opname. De transferverpleegkundige in het ziekenhuis kan dit voor u regelen.
-
Kunt u tijdelijk niet thuis verblijven, maar is een ziekenhuisopname niet nodig?
Bij Zorgpartners Midden-Holland kunt u gebruik maken van Eerstelijns Verblijf. Dit is bedoeld voor kwetsbare ouderen die tijdelijk niet meer of nog niet verantwoord thuis kunnen verblijven, maar waarvoor geen opname in een ziekenhuis of andere zorginstelling met medisch specialistische behandeling of (geriatrische) revalidatiezorg is aangewezen. Bijvoorbeeld bij een tijdelijke terugval of ziekte. Dit gebeurt vaak op verzoek van de huisarts.
-
Na ziekte of een operatie revalideren?
Na een periode van ziekte of operatie kunt u revalideren in Ronssehof revalidatiecentrum te Gouda. Revalideren betekent intensief oefenen. Lees hier verder voor meer informatie.
-
Als mantelzorger even op adem komen?
Het kan voor komen dat u als mantelzorger tijdelijk niet voor uw naaste kunt zorgen. Bijvoorbeeld als u met vakantie gaat en/of tijd nodig heeft om even op adem te komen. Met respijtzorg willen we u als mantelzorger voor een bepaalde periode ontzorgen. Lees hier meer informatie.
-
Thuis wonen structureel combineren met wonen bij Zorgpartners Midden-Holland?
Bij deeltijdverblijf kunt u het thuis wonen en wonen bij Zorgpartners Midden-Holland afwisselen volgens van tevoren vastgestelde tijdsperioden. Het kan gaan om week op week af, maar ook is het mogelijk om een aantal dagen per week bij ons en een aantal dagen per week thuis te wonen. Dit is afhankelijk van uw behoefte. Lees hier meer informatie.
-
Particulier komen logeren?
Bij verschillende locaties van Zorgpartners Midden-Holland kunt u gebruik maken van de hotelkamer. Hier kunt u bijvoorbeeld gebruik van maken wanneer uw naaste verblijft bij Zorgpartners Midden-Holland. Ook kunt u deze kamer gebruiken wanneer u onze prachtige omgevingen wilt ontdekken.
-
Waar kan ik meer informatie opvragen over tijdelijk verblijf?
Bel voor meer informatie over tijdelijk verblijf naar onze klantconsulent via 0182 - 72 37 23.
Veelgestelde vragen over Hospicezorg
-
Wat is hospicezorg?
Van hospice zorg is sprake wanneer er op korte termijn een opname nodig is in de laatste levensfase. Vaak is de levensverwachting korter dan drie maanden.
-
Kan alle zorg geleverd worden die de cliënt nodig heeft?
Ja, alle zorg die de cliënt nodig heeft wordt door ons geboden. Dit kunnen ook medisch-technische handelingen zijn.
-
In welke centra is hospice zorg mogelijk?
U kunt hiervoor terecht in De Hanepraij in Gouda.
-
Hoe snel kan iemand worden opgenomen worden voor hospice zorg?
Wanneer de indicatie er is, proberen wij de opname zo snel mogelijk te regelen. Dit is ook afhankelijk van de situatie van de cliënt. Is er bijvoorbeeld sprake van bijzonder verpleegtechnische handelingen, dan zullen wij eerst met u overleggen wat de mogelijkheden zijn.
Veelgestelde vragen over Huur betalen
-
Hoe betaal ik de huur aan Zorgpartners?
U betaalt de huur via een automatische incasso. Bij het huurcontract ontvangt u een machtigingskaart die u ondertekent. Als u het niet eens bent met een betaling, kunt u het bedrag naar uw rekening laten terugstorten. Bij een eventuele jaarlijkse huursverhoging wijzigt het bedrag automatisch mee.
-
Hoe is de huurprijs opgebouwd?
Het huurbedrag is soms opgebouwd uit verschillende posten. De totale huur moet elke maand bij vooruitbetaling oftewel vóór de eerste van de maand worden betaald. De huurprijs is onderverdeeld in de kale huurprijs en servicekosten. Van de kale huurprijs geeft de overheid de kaders. De servicekosten bestaan uit vergoedingen zoals stookkosten, die per woning verschillen.
Deze vergoedingen omvatten betalingen voor bepaalde leveringen en diensten, die ieder jaar aangepast worden als de kosten daartoe aanleiding geven. Na afloop van één jaar krijgt de huurder een afrekening van de servicekosten over het betreffende jaar. Afhankelijk van de uitkomst, zal de huurder een bedrag terugontvangen of moeten betalen.
-
Hoe voorkom ik een huurachterstand?
Op het moment van incasseren is het belangrijk dat het saldo op uw bankrekening toereikend is. Als de incasso niet slaagt, sturen wij u een herinnering met het verzoek om de huur alsnog aan ons over te maken.
-
Wat kan ik doen bij betalingsproblemen?
Het is vervelend als u de huur niet op tijd kunt betalen. Bovendien is het vaak niet makkelijk om een eenmaal opgelopen huurachterstand in te lopen. Mocht het u niet lukken de huur op tijd te betalen, laat ons dat dan zo snel mogelijk weten. Als we er op tijd bij zijn, kunnen we een oplossing zoeken en afspraken maken over de betaling. Samen kunnen we bepalen wat voor u de beste oplossing is om de huurachterstand zo snel mogelijk af te lossen. Zo is het meestal mogelijk om een betalingsregeling te treffen, waarbij de afspraken schriftelijk worden vastgelegd. Mocht het niet betalen van de huur uit de hand lopen, dan zijn wij genoodzaakt een incassobureau of deurwaarder in te schakelen. De kosten hiervan zijn voor uw rekening en komen bovenop het openstaande bedrag aan achterstallige huur. In het uiterste geval loopt u het risico uit uw woning te worden gezet.
-
Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?
Deze verandering willen wij schriftelijk of per e-mail van u ontvangen. De schriftelijke wijziging kunt u sturen naar Zorgpartners Midden-Holland t.a.v. Vastgoed, Postbus, 2800 AS Gouda. De e-mail kunt u sturen naar verhuur@zorgpartners.nl onder vermelding van wijziging rekeningnummer.
Veelgestelde vragen over Huur opzeggen
-
Hoe zeg ik de huur op?
U kunt op twee manieren de huur opzeggen:
Per brief de huur op zeggen
In deze, door u ondertekende, brief dient u uw contactgegevens en uw nieuwe adres te vermelden. Als het huurcontract op meerdere namen staat, dan moeten alle huurders die in het huurcontract worden vermeld, de huuropzegging ondertekenen.
Via het huuropzeggingsformulier
U kunt ook een huuropzeggingsformulier downloaden. Klik hier voor het huuropzeggingsformulier. Of u kunt een huuropzeggingsformulier telefonisch aanvragen bij onze Servicedesk (0182) 35 60 00.
Uw volledig ingevulde en ondertekende huuropzegging stuurt u naar: Zorgpartners Midden-Holland o.v.v. Huuropzegging Postbus 737 2800 AS Gouda of per e-mail naar verhuur@zorgpartners.nl. -
Hoe zeg ik de huur op voor mijn familielid?
U kunt als familielid de huur opzeggen bij overlijden. Dit kan op twee manieren, zie hieronder. Belangrijk is om uw contactgegevens goed te vermelden op het huuropzeggingsformulier.
Per brief de huur op zeggen
In deze door u ondertekende brief, dient u uw contactgegevens en uw nieuwe adres te vermelden. Als het huurcontract op meerdere namen staat, dan moeten alle huurders die in het huurcontract worden vermeld, de huuropzegging ondertekenen.
Via het huuropzeggingsformulier
U kunt ook direct een huuropzeggingsformulier invullen via deze website. U kunt ook kunt een huuropzeggingsformulier telefonisch aanvragen bij onze Servicedesk (0182) 35 60 00.
Uw volledig ingevulde en ondertekende huuropzegging stuurt u naar: Zorgpartners Midden-Holland o.v.v. Huuropzegging Postbus 737 2800 AS Gouda Of per e-mail naar verhuur@zorgpartners.nl. -
Wat is de opzegtermijn?
U kunt de huur minimaal een maand van tevoren opzeggen, maar eerder mag ook. Verder bepaalt u zelf op welke dag u opzegt. Dat hoeft namelijk niet op de eerste dag van de maand. De datum waarop Zorgpartners Midden-Holland de huuropzegging ontvangt, beschouwen wij als officiële opzegdatum. Wanneer de laatste huurdatum in het weekend of op een feestdag valt, dan geldt de eerstvolgende werkdag als laatste huurdatum.
-
Wat gebeurt er na het opzeggen van de huur?
Na ontvangst van uw huuropzegging, nemen wij telefonisch contact met u op voor het maken van een afspraak voor de eerste woninginspectie. Tevens bevestigen wij u de huuropzegging schriftelijk.
-
Wat gebeurt er tijdens de inspecties?
In de huurovereenkomst staat dat u de woning in goede staat moet achterlaten. Daarom maken wij met u een afspraak voor een eerste en eindinspectie. Tijdens de eerste controle loopt de opzichter met u de woning door en vertelt hoe u de woning moet achterlaten. Op een inspectieformulier legt de opzichter vast of er nog werkzaamheden aan de woning moeten worden verricht. Bovendien geeft hij aan wat de geconstateerde gebreken of beschadigingen gaan kosten. U kunt dan beslissen of u de werkzaamheden zelf gaat uitvoeren of door ons laat uitvoeren op uw kosten. Tijdens de eindinspectie kijken we of de werkzaamheden goed zijn uitgevoerd en of de woning gereed is voor u om te verlaten. Eventuele gebreken of beschadigingen die tijdens de eerste inspectie niet zichtbaar waren, maar bij de eindinspectie wel, brengt Zorgpartners alsnog bij u in rekening.
-
Waar let de opzichter op tijdens de inspectie?
De opzichter let op de volgende punten:
- Keuken, badkamer en toilet zijn schoon en heel
- Deuren, ramen en kozijnen zijn schoon en heel
- De rest van de gehele woning is leeg en bezemschoon en vet-, kalk- en ongediertevrij
- Balkon, berging, zolder en/of schuur zijn leeg en bezemschoon
- Stofresten en vuil in de woning zijn verwijderd
- Vloerbedekkingen, inclusief foam-, lijm- en tapijtresten en onderlagen op vloeren en trappen zijn verwijderd
- De tuin ziet er verzorgd uit: er groeit geen overdadig onkruid, er is geen hoge begroeiing en er ligt geen zwerfvuil in de tuin; verwijder en egaliseer de eventueel aanwezige vijver
- Lichtschakelaars, stopcontacten, wandcontactdozen, deurkrukken en kunststofkozijnen zijn onbeschilderd en heel
- Wanden en plafonds worden zonder haken, schroeven, spijkers en pluggen opgeleverd.
- Gaten zijn gedicht. De gaten en pluggen van gordijnrails mogen blijven zitten
- De gaten in granol of structuurwerk zijn gedicht overeenkomstig de aanwezige structuur
- Wand- en plafondafwerkingen van hout, kunststof, vinyl en kurk en brandgevaarlijke afwerkingen zijn verwijderd
- Stickers, posters, plakhaken, plakspiegels et cetera zijn verwijderd
- Plafonds moeten in twee behandelingen kunnen worden gewit
- Alle gebreken of beschadigingen zijn hersteld
- Alle lichtpunten zijn voorzien van kroonstenen en afdekplaatjes, inclusief haakjes;
- Elke radiator en alle leidingen laat u in een lichte kleur achter, waarbij verf is gebruikt die geschikt is voor radiatoren en leidingen
-
Welke zaken mag de nieuwe huurder van mij overnemen?
Misschien zijn er gordijnen, vloerbedekkingen of andere zaken in uw woning die de nieuwe huurder van u mag overnemen. Dat kunt u aangeven op een overnameformulier tijdens de inspectie. De goederen moeten wel in goede staat zijn. Sommige goederen mogen niet overgenomen worden door de volgende huurder. Bijvoorbeeld ligbaden, een aanbouw of vloertegels. Wij kunnen u precies vertellen welke zaken wel en welke niet ter overname mogen worden aangeboden. Overname is een zaak tussen u en de nieuwe huurder. De nieuwe huurder is nooit verplicht iets over te nemen. Bij de bevestiging van de huuropzegging is een overname formulier bijgevoegd. U tekent daarom samen met de nieuwe huurder dit overnameformulier. Bij de eindinspectie geeft u vervolgens een exemplaar van het ondertekende overnameformulier aan de opzichter.
-
Kan ik een huurdersverklaring krijgen van Zorgpartners?
Ja, u kunt dit schriftelijk (zie postadres hierboven o.v.v. verhuurdersverklaring) of telefonisch via (0182) 35 60 00, bij ons aanvragen.
-
Wanneer ontvang ik de eindafrekening?
Binnen 30 dagen nadat u verhuisd bent, ontvangt u van ons een eindafrekening waarin staat welke vergoedingen u eventueel nog van Zorgpartners krijgt. Er staat ook in of wij nog geld van u krijgen, bijvoorbeeld door een huurachterstand of eventuele reparatiekosten. De stook- en servicekosten worden binnen zes maanden na afloop van het kalenderjaar met u verrekend. Vergeet niet aan andere bedrijven, zoals uw elektriciteitsleverancier of drinkwaterbedrijf door te geven dat u verhuist. U kunt hierover alle informatie vinden op de websites van deze bedrijven. Klik hier voor de folder 'Huur opzeggen'.
Veelgestelde vragen over Niet-aangeboren hersenletsel
-
Welke mogelijkheden zijn er voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) die verpleeghuiszorg nodig hebben?
In verpleeghuis De Hanepraij zijn twee afdelingen ingericht voor begeleid wonen voor mensen met NAH of voor mensen met een psychiatrische achtergrond.
-
In welk centrum van Zorgpartners wordt deze verpleeghuiszorg geboden?
Deze zorg wordt geboden in De Hanepraij en Karnemelksloot.
-
Hoe vindt aanmelding plaats?
Voor opname heeft u een indicatie nodig voor verpleeghuiszorg. Deze aanvraag kunt u doen bij het CIZ (Centrum indicatiestelling zorg). Wij kunnen u ook bij deze aanvraag van de indicatie helpen. Hiervoor kunt u contact opnemen met ons KlantServiceCentrum. U kunt individueel wonen of binnen een groep. Wanneer de indicatie binnen is, wordt uw individuele situatie besproken binnen het behandelend team van De Hanepraij en bepaalt of u in aanmerking komt voor wachtlijstplaatsing.
Veelgestelde vragen over Thuiszorg
-
Wat houdt thuiszorg in?
Thuiszorg omvat verschillende vormen van hulp. Het kan alleen de controle zijn op medicijngebruik, hulp bij aan- en uittrekken van steunkousen, of hulp bij het wassen en aan-/en uitkleden. Maar ook verpleegkundige hulp zorg zoals wondzorg, toedienen van injecties en terminale begeleiding. Het begeleiden van mensen van bijvoorbeeld een vorm van dementie of Parkinson kan tot de mogelijkheden behoren. Ook kan thuiszorg tijdelijk langskomen om vaardigheden aan te leren, zoals bijvoorbeeld het injecteren van insuline
-
Hoe kan ik thuiszorg aanvragen?
Voor thuiszorg heeft u een indicatie nodig door de wijkverpleegkundige van Zorgpartners Midden-Holland. Dit kunt u aanvragen via de huisarts, thuiszorgmedewerker, familie of aanvrager zelf. De wijkverpleegkundigen van Zorgpartners zijn bereikbaar via 0182 72 37 23. Wanneer iemand vanuit een ziekenhuisopname thuiszorg nodig heeft, dan wordt de indicatie geregeld via de wijkverpleegkundige van het wijkteam.
-
Wanneer kan ik gebruik maken van thuiszorg?
U kunt gebruik maken van thuiszorg wanneer er een zorgvraag is, die niet door uzelf, uw eventuele huisgenoten of mantelzorgers kan worden opgelost.
-
Hoe weet ik wanneer de thuiszorg komt?
De thuiszorgmedewerker neemt contact op om de zorgafspraken af te stemmen, waaronder ook het gewenste tijdstip.
-
Hoe wordt thuiszorg vergoed?
Thuiszorg wordt vergoed vanuit de Zorgverzekeringswet. Als er sprake is van overbruggingszorg, wordt een eigen bijdrage berekend door het CAK (Centraal Administratie Kantoor). Ook kunt u zelf thuiszorg bekostigen vanuit een PGB of op eigen kosten.
Veelgestelde vragen over Personenalarmering
-
Werkt de personenalarmering met mijn internet verbinding of mobiele telefoon?
Nee, het alarmtoestel werkt alleen met een vaste telefoonlijn, zowel analoog als digitaal.
-
Waaruit bestaat het alarmeringssysteem?
Het systeem bestaat uit een alarmkastje dat via uw vaste telefoonlijn loopt en een draadloos hals- of polsalarm.
-
Wie komt het alarmeringssysteem plaatsen?
Een medewerker van Focus Cura komt het systeem bij u installeren. Deze zal u tevens uitleg geven over het systeem. Als er een sleutelkluis geplaatst moet worden, zal Focus Cura dit ook verzorgen.
-
Hoe lang duurt het voordat het toestel wordt geplaatst?
Zodra de volledig ingevulde aanmelding binnen is bij Zorgpartners Midden-Holland, maken wij daarover afspraken met u. Wij kunnen het alarmkastje uiterlijk binnen vijf werkdagen bij u plaatsen.
-
Kan ik mijn hals- of polsalarm omhouden onder de douche?
Het hals-/polsalarm is spatwaterdicht, u kunt hem dus omhouden onder de douche. Wanneer u in bad gaat of gaat zwemmen kunt u het hals-/polsalarm niet omhouden, het is namelijk niet volledig waterdicht.
Veelgestelde vragen over Dagbesteding
-
Wat is dagbesteding?
Als u ouder wordt, kan het contact met anderen door lichamelijke, sociale of geestelijke problemen verminderen. Dagbesteding doorbreekt de dagelijkse sleur en brengt u in contact met anderen. Daarmee kunt u voorkomen dat u zich eenzaam voelt. Als deelnemer aan de dagbesteding kunt u zelf kiezen voor bepaalde activiteiten, zoals: handvaardigheid, bewegen, wandelen, samen de krant lezen of een gezelschapsspel. Dagbesteding werkt verlichtend voor mantelzorgers, zoals familie of uw partner.
-
Welke soorten dagbesteding zijn er?
Er is dagbesteding voor mensen met lichamelijke beperkingen en dagbesteding voor mensen met een vorm van dementie.
-
Hoe kom ik aanmerking voor dagbesteding?
Voor deelname aan dagbesteding is een indicatie nodig via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Deze kunt u aanvragen bij de gemeente. Ook kunt u een indicatie aanvragen via de Wlz (Wet langdurige zorg). Deze kunt u aanvragen via het CIZ (Centrum indicatiestelling zorg). Is de indicatie bij ons binnen, dan kunnen wij uw deelname verder regelen. U kunt ook op eigen kosten of via de inzet van een PGB bij ons terecht. Afhankelijk van de indicatie kan een cliënt één of meerdere dagdelen per week deelnemen. Zorgpartners Midden-Holland kan u verder informeren over de procedure rond het aanvragen van een beschikking.
-
Hoe is het vervoer geregeld?
Als u hiervoor een indicatie heeft, dan kunt u gehaald en gebracht worden.
-
Hoe vaak kan ik naar de dagbesteding?
Dat hangt af van uw wensen in combinatie met de toegewezen indicatie. U kunt dagdelen kiezen bijvoorbeeld een ochtend of middag of een hele dag. Ook kunt u particulier dagdelen inkopen.
Veelgestelde vragen over Diëtetiek
-
Wat is diëtetiek?
Een diëtist is een specialist op het gebied van voeding in relatie tot ziekte. Een diëtist behandelt patiënten met een op maat gemaakt dieetadvies.
-
Voor welke vragen over voeding en dieetbehandeling kunt u bij Zorgpartners Midden-Holland terecht?
U kunt bij onze diëtisten terecht bij vragen over:
- (risico op) ondervoeding;
- ziekte van Parkinson;
- kauw- en slikproblemen;
- medische voeding;
- decubitus en wonden.
- voor overige verwijsredenen kunt u kijken op www.artsenwijzer.nl.
-
Wordt voorgeschreven medische voeding vergoed?
Dit is afhankelijk van het product en van uw zorgverzekeraar. De diëtist kan u hier verder over informeren. De diëtist regelt voor u een machtiging. Kosten voor dieetvoeding die uw zorgverzekeraar vergoedt, wordt verrekend met uw eigen risico. Wij adviseren hierover bij uw zorgverzekeraar te informeren
-
Waar vindt de behandeling plaats?
Behandeling in de eerste lijn vindt aan huis plaats. U heeft hiervoor een 'aan-huis indicatie' nodig op de verwijzing. Indien u deze indicatie niet heeft, kunt u overleggen met de diëtist over een geschikte plaats voor de behandeling, bijvoorbeeld in een ruimte in één van de centra van Zorgpartners Midden-Holland. Binnen de centra komt de diëtist langs op uw eigen kamer.
-
Hoe vindt aanmelding voor diëtetiek plaats?
Uw verwijzer kan een verwijzing sturen via Zorgdomein. De diëtisten nemen dan contact met u op. U kunt voor de aanmelding en meer informatie ook contact opnemen met ons Klantservicecentrum via 0182 72 37 23.
-
Kunnen diëtisten van Zorgpartners Midden-Holland alle verwijzingen in behandeling nemen?
Nee, helaas kunnen de diëtisten van Zorgpartners Midden-Holland niet alle verwijzingen in behandeling nemen. De diëtisten hebben een nauwe samenwerking met gespecialiseerde praktijken in de omgeving en sturen uw verwijzing waar nodig door.
Veelgestelde vragen over Ergotherapie
-
Wat is ergotherapie?
Ergotherapie helpt mensen met problemen of beperkingen in hun dagelijks functioneren om weer zo zelfstandig mogelijk te functioneren in de thuissituatie.
-
Wat doet een ergotherapeut?
Ergotherapeuten trainen, behandelen en begeleiden cliënten en zo nodig hun mantelzorgers. Hierbij kunt u denken aan de volgende situaties:
- Adviseren in het kader van valpreventie.
- Het vergroten van de zelfstandigheid bij dagelijkse activiteiten zoals huishouden, wassen, aankleden, naar het toilet gaan en eten koken.
- Het vergroten van de zelfstandigheid in mobiliteit zoals het omgaan met een rollator, rolstoel, scootmobiel en fiets.
- Advies bij aanschaf of begeleiding bij aanvraag van voorzieningen zoals een rolstoel, trippelwerkstoel of andere hulpmiddelen of woningaanpassing.
-
Waar vindt de ergotherapie behandeling plaats?
Ergotherapie kan thuis plaatsvinden of in een van de centra van Zorgpartners Midden-Holland.
-
Zijn er specialisaties binnen de ergotherapie?
Ja, de ergotherapeuten van Zorgpartners Midden-Holland zijn gespecialiseerd in:
- ergotherapie bij ouderen met dementie en hun mantelzorger aan huis (EDOMAH);
- ergotherapie voor mensen met de ziekte van Parkinson (ParkinsonNet);
- ergotherapie en valpreventie.
Veelgestelde vragen over Fysiotherapie
-
Wat is fysiotherapie?
Fysiotherapie omvat een breed scala aan behandelingsmethodes die tot doel hebben het functioneren te verbeteren.
-
Hoe ziet een fysiotherapiebehandeling eruit?
Dat verschilt per persoon. Op basis van uw klachten en wensen, stelt uw fysiotherapeut samen met u een behandelplan op, waarin aangegeven wordt uit welke oefeningen de behandeling zal bestaan.
-
Wordt fysiotherapie vergoed via de zorgverzekeraar?
Ja, fysiotherapie wordt vergoed vanuit de zorgverzekering. Hoeveel sessies u vergoed krijgt is afhankelijk van uw aanvullende verzekering. Voor uw behandeling start adviseren wij u uw zorgpolis te controleren of contact op te nemen met uw zorgverzekeraar. De fysiotherapeuten van Zorgpartners Midden-Holland hebben contracten met vrijwel alle verzekeraars.
-
Is het mogelijk om te veranderen van fysiotherapeut?
Ja. U bepaalt zelf bij welke fysiotherapeut u behandeld wilt worden. Wij zullen contact opnemen met uw vorige fysiotherapeut voor extra informatie.
-
Is fysiotherapie van Zorgpartners Midden-Holland ook beschikbaar na een operatie aan knie of heup?
Ja. Onze fysiotherapeuten zijn gespecialiseerd in orthopedische ingrepen en kunnen u op de juiste manier begeleiden. Alleen in combinatie met de kwetsbare ouderen met complexe problemen op het gebied van bewegen.
Veelgestelde vragen over Fitness 55+
-
Wat is fitness 55+?
Fitness 55+ is fitness afgestemd op de wensen en mogelijkheden van de deelnemers. Aan de hand van een intake en een aantal tests wordt een eigen trainingsprogramma opgesteld. Zo kunt u op uw eigen niveau trainen, onder andere op onze fitnessapparaten. Een loopband, een fiets, een crosstrainer, een roeibank of een van onze spierkrachtapparaten. Alle spiergroepen komen op deze manier aan bod. Dit alles onder leiding van een fysiotherapeut.
-
Waar kan ik terecht voor fitness 55+?
In Gouda kunt u terecht op de centra Prinsenhof en De Hanepraij. In Lekkerkerk bij De Breeje Hendrick en in Boskoop bij Floravita.
-
Op welke dagen en tijden is er fitness 55+?
De dagen en tijdstippen van de fitnessuren verschillen per centrum. Hiervoor kunt u contact met ons opnemen met het secretariaat Behandeling Langdurige Zorg op 0182 59 59 50.
-
Wat kost fitness 55+?
Voor Fitness 55+ kunt u een strippenkaart kopen voor 12 lessen:
- Strippenkaart voor leden van het Servicepakket €112,-.
- Strippenkaart voor niet-leden lid van het Servicepakket is € 117,60.
-
Hoe werkt de strippenkaart van fitness 55+?
De strippenkaart wordt betaald via een doorlopende machtiging. Deze vult u en levert u in bij de fysiotherapeut van uw fitnessgroep. De strippenkaart is vijftien weken geldig en u kunt er twaalf keer mee sporten. De strippenkaart neemt u mee naar de les. Alleen bij uitzondering (medische reden) kan de strippenkaart worden ontbonden of tijdelijk stopgezet.
Veelgestelde vragen over Karnemelksloot
-
Wat is niet-aangeboren hersenletsel?
Niet-aangeboren hersenletsel (NAH) is schade aan de hersenen, ontstaan in de loop van het leven. NAH is in te delen in twee soorten: traumatisch (bijvoorbeeld na een ongeluk) en niet-traumatisch hersenletsel (bijvoorbeeld na een beroerte).
-
Voor wie is Karnemelksloot geschikt?
Karnemelksloot is geschikt voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel die op een zo zelfstandig mogelijke manier willen wonen en daarbij een beroep kunnen doen op de zorg en ondersteuning die nodig is.
-
Worden er activiteiten georganiseerd?
In Karnemelksloot is Buurtpunt Zoutman gevestigd, waar regelmatig activiteiten worden georganiseerd.
-
Hoe is de bereikbaarheid van Karnemelksloot geregeld?
Karnemelksloot is goed bereikbaar met de auto en openbaar vervoer. Naast ons centrum hebben wij echter een ruime parkeerplaats waar u als bezoeker gratis kunt parkeren. Mocht deze parkeerplaats onverhoopt vol zijn, dan kunt u op het Zoutmanplein betaald parkeren, er staan dan betaalautomaten.
Veelgestelde vragen over Logopedie
-
Wat is logopedie?
Een logopedist onderzoekt en behandelt volwassenen en kinderen die problemen hebben op het gebied van de spraak, de taal, de stem, de adem, het slikken en het gehoor. De logopedisten van Zorgpartners Midden-Holland richten zich op het behandelen van volwassenen en ouderen.
-
Wat doet een logopedist?
Met adviezen, oefeningen en hulpmiddelen helpt de logopedist de communicatiemogelijkheden voor u en uw directe omgeving te verbeteren. Bij slikproblemen zorgt de logopedist er met oefeningen en adviezen voor dat het kauwen en slikken zo veilig en makkelijk mogelijk verloopt.
-
Wordt logopedie vergoed via de zorgverzekering?
Een logopedische behandeling wordt volledig vergoed door uw zorgverzekeraar. De kosten van logopedie vallen wel onder het eigen risico. Wij adviseren u uw polis na te kijken voor uw specifieke situatie.
-
Waar vindt de behandeling plaats?
De behandeling vindt plaats in een van de centra van Zorgpartners Midden-Holland. Bij hoge uitzondering en in goed overleg kan de behandeling thuis plaatsvinden.
-
Is er een maximum aantal behandelingen?
Er is geen maximum aantal behandelingen. In overleg met de logopedist wordt bepaald hoeveel behandelingen er nodig zijn.
Veelgestelde vragen over Bewoners Souburgh
-
Waar verblijven de bewoners?
Tijdens de nieuwbouw van Souburgh verblijven de bewoners in de semipermanente huisvesting De Rietkraag in Gouda.
-
Is de huidige huisvesting De Rietkraag wel voldoende ingericht op goede zorg?
De faciliteiten in de semipermanente huisvesting De Rietkraag zijn goed en voldoen aan alle eisen om goede zorg te leveren voor een langere termijn. Deze film geeft een impressie.
-
Blijven de bewoners hier of moeten ze nog een keer verhuizen?
De bewoners van Souburgh blijven tot de realisatie van de nieuwbouw in onze semipermanente huisvesting De Rietkraag in Gouda.
-
Kan ik als familielid gebruik blijven maken van het vervoer vanuit Waddinxveen naar De Rietkraag?
Ja. Zorgpartners Midden-Holland biedt de mogelijkheid om vijf keer per dag van maandag t/m vrijdag gebruik te maken van een busje. De vertrektijden zijn 09.00 uur, 10.00 uur, 12.30 uur, 14.30 uur en 17.00 uur. Na aankomst rijdt het busje direct retour naar Waddinxveen. Aanmelden is mogelijk via de receptie van Souburgh.
-
Kunnen bewoners kijken bij de nieuwbouw van Souburgh?
Dat kan zeker. Regelmatig biedt Souburgh bewoners de mogelijkheid om een kijkje te nemen bij de voortgang.
Veelgestelde vragen over Bouwplannen Souburgh
-
Is de eerste paal geslagen?
Maandag 19 augustus 2024 zijn de eerste palen geslagen. Een dag later op dinsdag 20 augustus 2024 heeft de feestelijke aftrap plaatsgevonden en is er een vervolg gegeven aan het slaan van de palen.
-
Heeft Zorgpartners Midden-Holland informatiebijeenkomsten georganiseerd?
Ja. Zorgpartners Midden-Holland heeft op 1, 4 en 5 maart 2024 informatiebijeenkomsten over de nieuwbouw gehouden in Gouda en Waddinxveen. Hiervoor zijn verschillende betrokkenen en geïnteresseerden uitgenodigd.
-
Wanneer komt Souburgh terug?
Naar verwachting keert Souburgh in het laatste halfjaar van 2025 terug naar Waddinxveen.
-
Voor welke zorg is er plaats in Souburgh?
Er zijn negentig appartementen gericht op verzorging en verpleging. Hier kunnen cliënten terecht met een complexere zorgvraag waarbij meerdere problemen spelen. De appartementen bieden meer privacy dan voorheen en geven toegang tot diverse centrale huiskamers.
Naast intramurale zorg wordt er ook zorg thuis aangeboden. Op de begane grond komen inleun-appartementen waarbij Volledig Pakket Thuis (VPT) wordt aangeboden. Zo kunnen mensen langer thuis blijven wonen en zorg krijgen. Zodra dit niet meer kan, is intramurale zorg mogelijk. -
Biedt het nieuwe Souburgh crisisplekken?
Ja, in totaal zijn er vijf crisisplekken voor mensen uit de regio die met spoed een tijdelijke en veilige woon- en zorgplek nodig hebben.
-
Hoe ziet het ontwerp eruit?
Het ontwerp van het nieuwe Souburgh heeft een open en transparant karakter. Het zorgcentrum bestaat uit drie met elkaar verbonden gebouwen en heeft een buitenterras. In het gebouw komen een restaurant, kapsalon, winkel, fysioruimte en dagbesteding De Buitenhof. Het ontwerp is te bekijken op de pagina www.zorgpartners.nl/hetnieuwesouburgh of in deze presentatie.
-
Blijft Souburgh een ontmoetingsplek voor de omgeving?
Ja. De wijkfunctie van Souburgh is en blijft belangrijk: het is een laagdrempelige ontmoetingsplek voor iedereen uit de omgeving.
-
Staat Zorgpartners Midden-Holland in contact met de gemeente?
Zorgpartners Midden-Holland heeft structureel contact met de gemeente. Hierbij worden de ontwikkelingen en vorderingen van het proces rondom de nieuwbouw besproken en afgestemd.
Veelgestelde vragen over Aanbesteding Souburgh
-
Wanneer verwacht Zorgpartners Midden-Holland te starten met de bouw?
Zodra de omgevingsvergunning bouw is afgegeven, maakt Zorgpartners Midden-Holland dit bekend.
-
Wanneer verwacht Zorgpartners Midden-Holland Souburgh op te leveren?
Zodra de omgevingsvergunning bouw is afgegeven, maakt Zorgpartners Midden-Holland de planning bekend. Naar verwachting keert Souburgh in het laatste halfjaar 2025 terug naar Waddinxveen.
-
Hoe gaat Zorgpartners Midden-Holland met de omgeving van Souburgh om?
Wij staan in goed contact met de buren van Souburgh en houden hen op de hoogte van de ontwikkelingen. Af en toe nodigen we hen uit om in Gouda langs te komen.
-
Hoe zag de aanbesteding eruit?
Het aanbestedingstraject betrof een meervoudige onderhandse aanbesteding en bestond uit twee percelen: de bouwkundige, constructieve en terreinwerkzaamheden én de installatiewerkzaamheden van elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties.
-
Welke partijen gaan de nieuwbouw van Souburgh realiseren?
De partijen BVR Groep uit Roosendaal en Klimaatservice Holland uit Hardinxveld-Giessendam zijn geselecteerd om dit project uit te voeren.
-
Heeft Zorgpartners Midden-Holland het bouwcontract getekend?
Ja, op 15 februari 2024 is het bouwcontract met BVR Groep en Klimaatservice Holland getekend.
Veelgestelde vragen over Informatiebijeenkomsten Souburgh
-
Zijn er voldoende parkeerplaatsen voor bewoners, medewerkers en bezoekers?
Het aantal parkeerplaatsen blijft gelijk aan de situatie zoals deze was bij het oude Souburgh. Een extern bedrijf heeft in opdracht van de gemeente Waddinxveen de parkeersituatie beoordeeld en aangegeven dat het aantal plaatsen voldoende is.
-
Steeds meer mensen komen met een elektrische fiets. Komen er meer plaatsen in de fietsenstalling?
Het aantal plaatsen in de fietsenstalling wordt verhoogd. Ook komen er plekken voor elektrische fietsen.
-
Gaat de fietsenstalling op slot of komt er cameratoezicht?
Het wordt een afgesloten fietsenstalling die straks waarschijnlijk is te bereiken met een toegangspasje.
-
Komt er ook een parkeerplek voor scootmobielen?
Ja, hiervoor komt ook een parkeerplek.
-
Blijven de bomen in de omgeving staan?
Ja, er worden geen bomen weggehaald. Er is één boom verwijderd. Hiervoor wordt op een later moment een nieuwe boom terug geplant.
-
Is er een mogelijkheid om een brug te maken om zo direct naar het winkelcentrum te lopen?
Er ligt al een houten bruggetje dat hiervoor kan worden gebruikt.
-
Hoe gaat de tuin van Souburgh eruitzien?
Dat is nog niet bekend. De samenstelling doen wij in overleg met een werkgroep die bestaat uit medewerkers, vrijwilligers en bewoners. Vanuit de Vrienden van Souburgh krijgen wij een mooi bedrag om de beleef- en bewegingstuin samen te stellen. Daar zijn wij erg blij mee.
-
Woonpartners en Souburgh hebben een gemeenschappelijke tuin. Hoe zit dat?
Dat klopt inderdaad; een gedeelte van het terrein is gezamenlijk bezit van Souburgh, Woonpartners en de eigenaren van de koopwoningen.
-
Wordt er iets gedaan aan het lelijke elektriciteitsgebouw?
Ja, ook dit wordt aangepakt en komt er anders uit te zien.
-
U geeft aan dat het een gasloos gebouw is. Komen er ook zonnepanalen op het dak?
Ja, er worden ook zonnepanelen geplaatst.
-
Is er een ingang aan beide kanten?
Ja, er wordt aan beide kanten van het gebouw een ingang gecreëerd.
-
In het gebouw gaat (bijna) alles elektrisch. Hoe wordt er omgegaan met stroomstoringen?
Gelukkig komt dit niet vaak voor, maar als dit wel het geval is dan moet alles doordraaien. Met deze risico's en bijbehorende oplossingen wordt rekening gehouden.
-
Wie mogen er van het restaurant gebruik maken?
Bewoners, medewerkers en mensen van buitenaf, bijvoorbeeld uit de directe omgeving, kunnen gebruikmaken van het restaurant. Het restaurant wordt op de begane grond gerealiseerd om het zo toegankelijk mogelijk te maken.
-
Wordt het restaurant ook gebruikt voor de weeksluiting?
Het restaurant wordt hiervoor gebruikt. In het weekend kan ook de ruimte van dagbesteding worden gebruikt aangezien die dan vrij is. Overigens wordt het restaurant niet alleen gebruikt voor de weekafsluitingen, maar ook voor feesten en partijen.
-
Zit er een terras bij het restaurant?
Ja, dat is het geval. Het terras van het restaurant en de dagbesteding is circa 330m2.
-
Krijgen bewoners de mogelijkheid om zich naar buiten te bewegen?
Ja, we gaan gebruikmaken van (zorg)domotica zoals leefcirkels. Hiermee komt er ook een optie om naar buiten te gaan.
-
Hoeveel mensen verblijven er nu in De Rietkraag?
Op dit moment zijn er tachtig plaatsen. We gaan naar negentig plaatsen.
-
Wat is de doelgroep?
Er zijn zestig plaatsen voor mensen met dementie en dertig verzorgingsplaatsen. Ook zijn er twaalf VPT-plaatsen. Hiervoor is minimaal de indicatie zzp4 nodig. In totaal zijn er 102 plaatsen waarvan vijf crisisplaatsen.
-
Doordat er meer plaatsen zijn, is de wachtlijst dan ook korter?
Ja, deze wordt korter maar blijft nog steeds aanwezig.
-
Worden de kamers toegewezen of is hier inspraak in?
Wij merken dat sommige kamers nu al favoriet zijn. De kamers worden toegewezen. Vooraf maken wij in overleg met een multidisciplinair team de kamerverdeling. Vanuit verschillende oogpunten wordt er dan een zo optimaal mogelijke samenstelling gemaakt.
-
Gaan bewoners samen eten?
Zeker. Op de verpleegafdeling gaan we zeven dagen per week vers koken. Op de verzorgingsafdeling is dit minder. Deze bewoners maken vaker gebruik van het restaurant.
-
Zijn de centrale woonkamers groot genoeg om activiteiten voor bewoners te organiseren?
Ja dat zijn ze. De groepen bestaan uit tien mensen. Zeker bij de verpleeggroepen vinden de activiteiten veelal op de woonkamers plaats.
-
Zijn mantelzorgers welkom in de huiskamers?
Zeker, dit is een belangrijk onderdeel.
-
Hoe groot worden de bewonersterrassen? Kan er bijvoorbeeld een bed naar buiten?
De exacte afmeting van de terrassen heb ik nu niet bij de hand, maar er kan zeker een bed naar buiten.
-
Hoe wordt er omgaan met de prikkels van bewoners met dementie?
Dementie is per persoon anders, maar hier wordt in de breedste zin van het woord rekening mee gehouden. Denk hierbij aan prikkelverwerking, kleurgebruik en samenstellen van het interieur.
-
Worden de tafels waaraan wordt gegeten wat breder en hoger gemaakt voor mensen die in een rolstoel zitten?
Hier wordt zeker rekening mee gehouden.
-
Waar kunnen bewoners verjaardagen vieren?
Verjaardagen en andere momenten kunnen plaatsvinden in het restaurant, ruimtes die afsluitbaar zijn of op de locatie van de dagbesteding.
-
Is de arts beschikbaar voor alle bewoners van het huis?
In De Rietkraag is de specialist ouderengeneeskunde alleen beschikbaar voor bewoners van de verpleegafdeling. Deze specialist gaat mee naar Waddinxveen. Voor de bewoners van de verzorgingsafdeling is de huisarts verantwoordelijk. Dat blijft straks ook zo.
-
Wanneer gaat er iets gebeuren?
Op korte termijn starten de voorbereidende werkzaamheden: de bouwput leegpompen, het riet verwijderen en zand storten.
-
Verwachten jullie nog problemen met omgevingsvergunning?
Wij gaan ervanuit dat dit in orde komt; aangezien er bij de eerdere aanvraag ook geen bezwaren zijn geweest. Als er een bezwaar binnenkomt, gaan we die uiteraard behandelen.
-
Is er geluidsoverlast tijdens de bouw?
De aannemer probeert de geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken. Vooral tijdens de heiwerkzaamheden zal er overlast zijn. Er wordt gewerkt met geluidsarme voorziening, maar het geluid zal wel goed te horen zijn.
-
Het bouwverkeer gaat niet alleen over de weg/grond van Zorgpartners, maar ook over die van Woningpartners en de koopwoningen (VvE). Worden dit in de huidige staat teruggelegd?
Vooraf wordt vastgelegd hoe de situatie is. Na afloop van de bouw controleren wij hoe het erbij ligt. Het wordt dan in dezelfde staat teruggebracht.
-
De koopwoning hebben eigen parkeerplaatsen. Worden deze plekken vrijgehouden?
Wij gaan hier rekening mee houden.
-
Wat doen ze met de mozaïektegels die door de buurtbewoners zelf zijn gemaakt?
Wij gaan kijken of deze eruit gehaald kunnen worden.
-
Gaan de bouwvakkers de parkeerplaatsen in de omgeving gebruiken?
Ja, dat zal het geval zijn. Zij zullen tussen de werktijden 07.00 en 16.00 uur hiervan gebruikmaken.
-
Wordt er rekening gehouden met het feit dat medewerkers van verzorgingsinstanties de omliggende gebouwen goed moeten kunnen bereiken?
Uiteraard. In overleg met de aannemer proberen we overlast zoveel als het kan te beperken.
Veelgestelde vragen over Sloop Souburgh
-
Welk bedrijf heeft de sloopwerkzaamheden uitgevoerd?
De sloopwerkzaamheden zijn uitgevoerd door VSM Sloopwerken B.V.
-
Wanneer zijn de sloopwerken gestart?
De werkzaamheden zijn op dinsdag 19 april 2022 gestart.
-
Wanneer zijn de sloopwerkzaamheden afgerond?
De sloopwerkzaamheden zijn in week 44 van 2022 afgerond.
-
Zijn de omwonenden van Souburgh geïnformeerd?
Ja, Zorgpartners Midden-Holland heeft de omwonenden structureel geïnformeerd per brief over de voortgang van de sloopwerkzaamheden.
Veelgestelde vragen over Psychologische hulp
-
Welke klachten worden behandeld door de psycholoog?
De psychologen van Zorgpartners Midden-Holland richten zich vooral op de oudere mensen en op mensen met een chronische ziekte, met lichte tot matig en ernstige psychische klachten. U kunt denken aan somberheidsklachten, lusteloosheid, angstklachten, moeite met de verwerking van ingrijpende gebeurtenis of van het verlies van een naaste. Bij ernstige psychische klachten zullen wij u doorverwijzen naar de gespecialiseerde GGZ.
-
Is binnen Zorgpartners Midden-Holland ook psychologische hulp beschikbaar?
Ja, ook voor psychologische hulp kunt u bij Zorgpartners Midden-Holland terecht.
-
In welke centra van Zorgpartners Midden-Holland werken de psychologen?
De psychologen werken in alle centra van Zorgpartners Midden-Holland.
-
Kan psychologische hulp ook thuis plaatsvinden?
Nee, dit is niet mogelijk.
-
Valt de psychologische hulp van Zorgpartners Midden-Holland onder de Generalistische basis GGZ of de gespecialiseerde GGZ?
De psychologische behandeling van Zorgpartners Midden-Holland valt onder de basis GGZ
Veelgestelde vragen over Reparaties
-
Wie is verantwoordelijk voor onderhoud en reparaties aan mijn woning?
Zorgpartners Midden-Holland zorgt voor het onderhoud aan de buitenkant van uw woning en van de installaties. U bent verantwoordelijk voor bijvoorbeeld het binnen schilderwerk, het schoonhouden van uw huis en het onderhoud van uw tuin en/of balkon. Maar als huurder bent u, volgens de wet en de huurovereenkomst, ook belast met het verzorgen van een aantal kleine reparaties; de zogenaamde "kleine herstellingen". Hieronder vallen onder andere het onderhoud, herstel en zo nodig vervangen van lichtschakelaars, kranen, scharnieren, raam- en deurkrukken en dergelijke. In de brochure 'Onderhoud aan uw woning'vindt u een trefwoordenlijst, kunt u hierin nagaan wie de verantwoordelijkheid heeft voor welke onderhoudsklacht.
-
Hoe meld ik een reparatieverzoek?
U kunt dit telefonisch doen door te bellen naar de servicedesk via (0182) 35 60 00. De medewerkers van de centrale servicedesk staan u te woord tussen 08:00-16:30 uur Heeft u buiten de kantooruren een spoedeisend reparatieverzoek? Dan wordt u direct doorgeschakeld naar de storingsdienst. U kunt ook een e-mail sturen naar centraleservicedesk@zorgpartners.nl of u vult het formulier in. Binnen één werkdag na ontvangst van uw melding nemen wij telefonisch contact met u op. Vergeet daarom niet uw telefoonnummer te vermelden.
-
Wat gebeurt er na het melden van mijn reparatieverzoek?
Na het reparatieverzoek geven wij de vakman de opdracht om het probleem te verhelpen. Gaat het om een reparatie waarvoor u thuis moet zijn, dan wordt in overleg met u het dagdeel bepaalt waarop u dat het beste uitkomt. Is de vakman onverhoopt verhinderd? Dan brengen wij u daar tijdig van op de hoogte en wordt er een nieuwe afspraak gemaakt. Bent u verhinderd? Dan vernemen wij dat natuurlijk ook graag tijdig van u. Dit kan dan via (0182) 35 60 00 of verhuur@zorgpartners.nl Indien verschillende bedrijven de werkzaamheden komen verrichten, worden die zo goed mogelijk op elkaar afgestemd. Eventuele vervolgafspraken worden snel gemaakt.
-
Hoe voert Zorgpartners Midden-Holland de reparaties uit?
Onze vakman komt bij u langs, stelt zich aan u voor en legt uit wat de werkzaamheden inhouden. U zorgt ervoor dat de plek van de reparatie goed bereikbaar is. Als dat nodig is, schuift u bijvoorbeeld de vloerbedekking, kasten of de wasmachine opzij. Onze vakman voert vervolgens de reparatie professioneel uit. Hij laat zijn werkplek altijd netjes achter. Ook legt hij uit wat hij heeft gedaan. Duurt de reparatie langer dan verwacht? Dan houdt hij u op de hoogte van de voortgang. Na de reparatie zet u alles weer terug op zijn plaats.
-
Ik ben niet tevreden over een reparatie, waar kan ik dat melden?
Als u niet tevreden bent over een reparatie, neemt u dan contact met ons op via (0182) 35 60 00 of verhuur@zorgpartners.nl.
-
Voor wie zijn de reparatiekosten?
Of de kosten voor Zorgpartners of voor u als huurder zijn verschilt. Het antwoord op deze vragen vindt u in de brochure 'Onderhoud aan uw woning'. Als u zelf zaken in uw woning aanbrengt of vervangt, dan zijn de reparaties en het onderhoud daarvan voor uw rekening. Het gaat hier bijvoorbeeld om een (schotel) antenne, zonnescherm, schutting of betimmering. Ook bent u verantwoordelijk voor de eventuele schade aan uw woning of het gebouw die ontstaat door deze verandering. Daarnaast bent u verantwoordelijk als er schade aan derden door deze zaken ontstaan. Klik hier voor de brochure 'Onderhoud aan uw woning'.
Veelgestelde vragen over Stage lopen
-
Wat moet ik doen als ik een maatschappelijke stage wil lopen?
De aanvraag voor de stage invullen via de website.
-
Ik ben nog geen 14 jaar, mag ik al stage lopen?
De minimum leeftijd voor een stageplaats is 14 jaar.
-
Voor welke opleidingen kan ik solliciteren?
We bieden voor veel verschillende opleidingen een stage aan op mbo, hbo of universitair niveau. Onder meer voor de verplegende en verzorgende opleidingen, maar ook voor de opleidingen facilitair, medisch en paramedisch en de welzijnsopleidingen. Voor middelbare scholen bieden we beroepsoriënterende en maatschappelijke stages aan.
-
Kan ik zowel voor een bol- als een bbl-opleiding solliciteren?
Bij Zorgpartners Midden-Holland kun je solliciteren op een stageplek voor een bol-opleiding. Als je interesse hebt in een bbl-opleiding kun je de vacatures bekijken en hierop solliciteren.
-
Krijg ik stagevergoeding?
Opleidingen op het gebied van Zorg en Welzijn vanaf niveau twee, paramedische en studenten met een afstudeeropdracht krijgen een stagevergoeding. Wij volgen de cao VVT.
-
Moet ik gevaccineerd zijn tegen Hepatitis?
Het al dan niet vaccineren is een keuze die je zelf moet maken. Wij adviseren Hepatitis B voor alle opleidingen waar je intensief met de zorgvragers werkt.
-
Moet ik een VOG aanvragen voordat ik ga/mag stagelopen?
Sinds 1 januari 2016 is dit verplicht. Je ontvangt automatisch een link via onze afdeling HRM om dit te regelen.
-
Als ik solliciteer, wanneer hoor ik dan iets terug en van wie?
Binnen twee weken hoor je of we een stageplaats gevonden hebben.
-
Kan ik zelf ook contact zoeken met een locatie voor een sollicitatie?
Alle sollicitaties lopen centraal via de afdeling Opleidingen.
Veelgestelde vragen over Vrijwilligerswerk
-
Wat voor soort vrijwilligerswerk kan ik doen?
U kunt op verschillende manieren vrijwilligerswerk doen. U kunt hierbij denken aan helpen bij activiteiten, op de afdeling helpen bij maaltijden, koffie en thee rondbrengen, of individuele activiteiten met een bewoner doen. Klik op het aanmeldformulier om u direct aan te melden voor vrijwilligerswerk.
-
Kan ik mijn voorkeur aangeven?
Ja. Als u geïnteresseerd bent in vrijwilligerswerk, dan zal in overleg met u worden besproken waar en op welke manier u ingezet kunt worden.
-
Is er een leeftijdsgrens voor het doen van vrijwilligerswerk?
Wij hanteren een minimumleeftijd is 16 jaar. Er is geen maximumleeftijd. U kunt vrijwilligerswerk zoals u dat prettig vindt en kunt.
-
Ben ik verantwoordelijk voor bewoners/cliënten tijdens het vrijwilligerswerk?
Nee, er is altijd een medewerker aanwezig die de verantwoordelijkheid draagt.
-
Hoe geef ik als vrijwilliger vakanties en vrije dagen door?
Deze geeft u door aan de vrijwilligerscoördinator zodat hier rekening mee gehouden kan worden.
Veelgestelde vragen over woning huren
-
Hoe kan ik reageren op een woning?
Als u geïnteresseerd bent in een woning kunt u contact met ons opnemen via het webformulier, per e-mail naar verhuur@zorgpartners.nl of via telefoonnummer (0182) 35 60 00. Als u zich wilt inschrijven, verwijzen wij u door naar het inschrijfformulier.
- Welke voorwaarden gelden bij het huren van een woning bij Zorgpartners Midden-Holland?
-
Hoe wijst Zorgpartners Midden-Holland woningen toe?
Voor de toewijzing van woningen, hanteert Zorgpartners een aantal voorwaarden. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via 0182 35 60 00.
-
Hoe maak ik een afspraak om een woning te bezichtigen?
Om inzichtelijk te krijgen of u in aanmerking komt voor een woning, vragen wij allereerst het inschrijfformulier in te vullen. Hierna nemen wij contact met u op om u verder te informeren.
-
Wat moet ik meenemen bij het tekenen van het huurcontract?
Als u uw huurcontract komt tekenen, heeft u het volgende nodig:
• een kopie van uw legitimatiebewijs (voor- en achterzijde)
• een inkomstenverklaring, op te vragen bij de belastingdienst
• uw bankpasje, zodat wij de incassokaart kunnen invullen
Zodra het huurcontract getekend is, ontvangt u gelijk de sleutel van uw woning. -
Wat is een geldig legitimatiebewijs?
• Een geldig Nederlands paspoort
• Een geldige Nederlandse identiteitskaart
• Een geldig Nederlands rijbewijs of
• Een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM)
Veelgestelde vragen over Zelf aangebrachte voorzieningen
-
Welke klussen kan ik wel of niet uitvoeren in en rond mijn woning?
Veel klussen kunt u zonder toestemming doen, zoals schilderen of behangen. Voor veranderingen die ingrijpend zijn, bijvoorbeeld het plaatsen van een keukenblok, een nieuw toilet, een nieuwe badkamer of het zelf plaatsen van een cv-installatie is wel onze toestemming nodig. Een aantal zaken mag u nooit aanpassen, bijvoorbeeld veranderingen aan gemeenschappelijke ruimtes en voorzieningen, zoals trappenhuizen, galerijen en de algemene verlichting of draagmuren.
-
Hoe vraag ik toestemming voor een klus?
Als toestemming vereist is, vul dan het Aanvraagformulier Zelf Aangebrachte Voorzieningen in. U geeft daarop aan wat u van plan bent, wat de vermoedelijke kosten zijn en wanneer u de aanpassingen wilt doen.
-
Wanneer krijg ik reactie op mijn toestemmingsaanvraag voor een klus?
Binnen 14 dagen ontvangt u schriftelijk onze reactie; er zijn drie reacties mogelijk. U krijgt toestemming voor de uitvoering van de Zelf Aangebrachte Voorziening met de toezegging dat u deze bij het opzeggen van de huur mag laten zitten. U krijgt toestemming voor de uitvoering van de Zelf Aangebrachte Voorziening, maar u moet de voorziening bij het opzeggen van de huur verwijderen en de woning in de oorspronkelijke staat herstellen. Als de Zelf Aangebrachte Voorziening technisch in goede staat is -door ons te beoordelen- kunt u de voorziening middels een overnameformulier aanbieden aan de volgende bewoner (onder de voorwaarden die ook voor u golden). De nieuwe bewoner moet schriftelijk akkoord gaan met de voorwaarden. U krijgt geen toestemming om de Zelf Aangebrachte Voorziening aan te brengen. Als u toestemming heeft, sturen wij informatie mee, waarin wij de kwaliteitseisen vermelden. Deze zijn onderverdeeld in onderhoud technische, verhuur technische, bouwkundige en veiligheid technische eisen. Is het een ingrijpende verandering, dan kan het zijn dat we langskomen voor overleg. Ook kunnen we afspreken dat we tijdens het klussen een keer komen kijken.
Veelgestelde vragen over wonen bij Zorgpartners
-
Wanneer kiezen voor een gelijkvloerse woning?
In sommige gevallen kan je huidige woning verbouwd worden. Ook een traplift, douchestoel of handige innovaties kunnen helpen om langer in je huidige woning te blijven wonen. Verhuizen is natuurlijk ook een optie. Kan je niet meer de trap op in je huidige woning of is deze te groot om bij te houden? Zorgpartners Midden- Holland biedt ook gelijkvloerse woningen. Bij al onze door huurwoningen is Thuiszorg en Volledig Pakket Thuis (VPT) mogelijk. Meer informatie vind je op zorgpartners.nl/huurwoningen.
-
Worden er activiteiten georganiseerd in de wooncomplexen?
Nou en of! In sommige wooncomplexen kan je mee-eten in een naastgelegen zorgcentra van Zorgpartners Midden-Holland. Ook worden er activiteiten georganiseerd door medebewoners, zoals een wekelijks potje kaarten of een koffiemoment.
-
Kan thuis blijven wonen als ik later meer welzijn en zorg nodig heb?
Jazeker, het VPT maakt dit mogelijk. VPT wordt vergoed. Hiermee ontvang je de zorg en verpleging die je nodig hebt. Daarnaast worden welzijnsactiviteiten met je gedaan, kan je hulp bij het huishouden krijgen
en er zijn nog meer mogelijkheden. Kijk voor meer informatie op zorgpartners.nl/vpt. -
Wanneer kom ik in aanmerking voor Volledig Pakket Thuis?
Hiervoor is een indicatie nodig voor de Wet langdurige zorg (Wlz). Het CIZ onderzoekt onafhankelijk of iemand in aanmerking komt voor een Wlz-indicatie. De indicatie geeft de cliënt altijd zelf de keus hoe de welzijn en zorg wordt ingezet: thuis of in een verpleeghuis.