Aandacht voor uw klacht
Blijf er niet mee rondlopen, laat het ons horen!
Klachten kunnen over verschillende zaken gaan. Bijvoorbeeld over de bejegening, verzorging of behandeling door een medewerker van Zorgpartners. Of kunnen van huishoudelijke of technische aard zijn. Een klacht kan ook gaan over relationele, of financiële zaken.
Wie kan een klacht indienen? Iedereen die van de diensten van Zorgpartners Midden-Holland gebruik maakt, kan een klacht indienen. Dat geldt ook voor een familielid of vertegenwoordiger van een cliënt. Cliënten en de Wet zorg en dwang De Wet zorg en dwang (Wzd) is van toepassing op personen met een psychogeriatrische aandoening of een verstandelijke beperking, die van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) een Wet langdurige zorg (Wlz)-indicatiebesluit hebben gekregen.
Klachten in relatie tot de Wzd kunnen gaan over:
• Oordeel over wilsbekwaamheid cliënt.
• Beslissingen over opname van onvrijwillige zorg in het zorgplan of verlenging van de periode waarin onvrijwillige zorg kan worden toegepast.
• Besluiten over uitvoering van onvrijwillige zorg op basis van het zorgplan.
• Besluiten over uitvoering onvrijwillige zorg in onvoorziene omstandigheden.
• Naleving van de verplichting om het dossier bij te houden voor zover dat betrekking heeft op onvrijwillige zorg.
• Besluiten over verlof en ontslag bij een RM of IBS.
• Naleving van verplichtingen door de Wzd-functionaris en besluiten van de Wzd-functionaris.
Deze klachten kunnen ingediend worden bij de Klachtencommissie Zorg Midden-Holland door de cliënt, vertegenwoordiger of nabestaanden. Deze worden binnen twee weken in behandeling genomen en de uitspraak is bindend. De klachtencommissie kan bepalen dat de zorgaanbieder de cliënt een schadevergoeding moet betalen. Als de klachtencommissie een beslissing heeft genomen, kan de klacht vervolgens ter beoordeling worden voorgelegd aan de rechter.
Waar kunt u met uw klacht terecht?
In eerste instantie adviseren wij u uw klacht met een medewerker of leidinggevende te bespreken. Vindt u bij hen onvoldoende gehoor, dan kunt u een gesprek aangaan met de klachtenfunctionaris, directeur of met een lid van de Raad van Bestuur van Zorgpartners Midden-Holland.
Wat kan een klachtenfunctionaris voor u betekenen?
De klachtenfunctionaris ondersteunt u op volgende wijze:
• helpt u om de klacht correct aan de orde te stellen,
• verwijst u naar de juiste afdeling of medewerker,
• bemiddelt op uw verzoek en met uw toestemming,
• kan benodigde informatie binnen de organisatie opvragen.
Hoe dient u een klacht in?
Er zijn meerdere manieren waarop u klachten kunt indienen. Via onze website kan dat via het klachtenbegeleidingsformulier. Ook kunt u telefonisch of via de e-mail contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Deze gegevens vindt u hier.