Savelberg in gesprek met mantelzorgers over Passende Zorg
7 maart 2023
Donderdagavond 16 februari 2023 stond bij Savelberg in het teken van de mantelzorger. Directeur Mari Buizer gaf, voordat hij in gesprek ging met de mantelzorgers, een duidelijk beeld over wat hij verwacht van de komende jaren en het nieuwe beleid van Zorgpartners Midden-Holland. Daarnaast wilde hij van de mantelzorgers meer te weten komen over wat Passende Zorg voor hen betekent, welke ondersteuning Savelberg hen kan bieden en andersom. Mari: “We komen uit een moeilijke periode door corona, maar we zitten in de lift. Dagelijks werken we met elkaar aan kwaliteit. Dit is nog niet perfect, maar ons doel is om een goed thuisgevoel te bieden door van elkaar te leren en te verbeteren.”
In heel Nederland zijn de uitdagingen in de zorg enorm. Ook voor Savelberg. Mari spreekt over ziekteverzuim, onvoldoende personeel, uitzendkrachten en maatschappelijke zaken die meespelen. Daarnaast komen er bij Savelberg nieuwe bewoners met een hogere zorgzwaarte dan vijf jaar geleden. Mari legt uit: “Veel is nog onduidelijk over de toekomst van de zorg, maar ons huidige zorgsysteem is niet houdbaar. Door de dubbele vergrijzing (ouderen worden ouder en het toenemende aantal ouderen, red.) moet er iets veranderen.” Vanuit de regering is er nieuw beleid aangenomen, Passende zorg, om ervoor te zorgen dat iedereen ook in de toekomst goede zorg kan krijgen. In grote lijnen bestaat Passende zorg uit vier principes:
- Passende zorg is zorg die werkt tegen een redelijke prijs (is de zorg effectief of relevant en wordt dit tegen een aanvaardbare prijs aangeboden?);
- Passende zorg betekent dat patiënt en zorgverlener samen beslissen (welke nieuwe rol kan de cliënt of diens familie aannemen om eigen regie te pakken?);
- Passende zorg wordt waar dat kan, zo dicht mogelijk bij de patiënt georganiseerd (wat is informele en formele zorg? Wat doet een huisarts en wanneer komen er andere zorgaanbieders aan bod? Hoe gaan zorgaanbieders beter samenwerken?);
- Passende zorg gaat niet alleen over ziekte, maar ook over gezondheid en zelfredzaamheid (wat doet de cliënt al aan preventie? Hoe kunnen we ziektes zo min mogelijk kans geven?).
De aanwezige mantelzorgers spraken met elkaar over wat Passende zorg voor hen betekent. Eén van de groepen vond het belangrijk om waardige zorg op peil te houden. “Zorg dat iedere dag de tanden worden gepoetst. Het is een kleine handeling, maar dat geeft de bewoners een goed gevoel.” Een andere groep sprak juist over het verlagen van de administratieve lasten voor de zorg, zodat er meer tijd is om zorg te leveren. De laatste opmerking die naar voren kwam: “Passende zorg is voor ons dat er geborgenheid geleverd wordt voor de tijd dat je er zelf niet kan zijn. In Savelberg worden bewoners met respect behandeld en we voelen dat er liefde is vanuit de medewerkers. Wat er ook gebeurt, het overgrote deel blijft lief voor de bewoners. Passende zorg staat of valt dus met de medewerkers. Als zij er oog voor hebben, wordt het een succes!”
Extra oogje in het zeil houden
Als gevolg van de aanpassing van het landelijke beleid verwacht Zorgpartners Midden-Holland een nieuw strategisch plan. Mari: “De toekomst is begonnen. Met elkaar gaan we invullen wat Passende zorg voor ons betekent en hopen we dat mantelzorgers en andere naasten meedenken met creatieve oplossingen. We spreken verwachtingen uit, van ons aan de mantelzorger en naasten en andersom. Een stapje harder lopen is niet de oplossing.”
Een algemeen geluid vanuit de mantelzorgers was dat familieleden ook iets voor andere bewoners kunnen betekenen en niet alleen voor hun eigen ouders. “Doe eens een spelletje met één van de andere bewoners of laat een andere bewoner aansluiten als je een kopje koffie komt doen”, aldus één van de mantelzorgers. Ook vragen ze aandacht voor meer communicatie. Mantelzorgers zien dit graag terug in de vorm van een mantelzorgavond per afdeling. Hier hopen zij meer informatie over de ziektebeelden en bewoners op de afdeling te krijgen. “Hoe kan je het beste omgaan met agressie of overmatige interesse van andere bewoners? Zijn er triggers?” Andere concrete tips die naar voren kwamen: hang een kluslijst op, handvatten zodat je om kunt gaan met opvallende bewoners, studenten of scholieren bezoeken laten brengen en activiteiten inzichtelijk maken zodat mantelzorgers zich kunnen inschrijven om te helpen. Een groot deel van de mantelzorgers pleit er ook voor om elkaar meer te spreken. “Wie is de mantelzorger van de buurvrouw van mijn familielid? Misschien kunnen we dan ook een oogje in het zeil houden bij een andere bewoner.”
Grootse bewondering
Mari sluit de avond af met een duidelijke boodschap: “We hebben elkaar hard nodig. Wanneer iedereen ondersteuning kan bieden binnen zijn macht, zijn wij enorm geholpen. We waarderen alles wat de mantelzorger doet.” Eén van de mantelzorgers had nog een kritische vraag die hij teruggaf: hoe maken jullie de zorg aantrekkelijker, want het wordt alleen maar zwaarder voor uw personeel? Mari heeft vertrouwen in zijn medewerkers en kijkt uit naar een opleidingstraject dat start in september. “We halen de school in huis.” Het vertrouwen dat hij uitsprak over zijn medewerkers raakte overduidelijk de juiste gevoelige snaar. De mantelzorger vervolgt: “Ik benijd uw werk niet. U heeft een bijna onmogelijke taak gekregen. En ik heb de grootste bewondering voor de medewerkers die hier boven lopen.” Een luid applaus volgde.