Passende zorg voor cliënten met een heupfractuur met Zorgpad
14 februari 2025

Als zeer kwetsbare oudere cliënten een heup breken, staan zij, hun familie of mantelzorgers voor de beslissing om wel of niet naar het ziekenhuis te gaan voor een eventuele operatie. Het ‘Zorgpad conservatieve behandeling heupfractuur’ van Zorgpartners Midden-Holland helpt bij het nadenken over een heupoperatie, en geeft aan hoe cliënten die niet voor een operatie kiezen het beste verzorgd worden.
“Vitale ouderen die een heup breken, kunnen in principe gewoon geopereerd worden”, legt Janie Verschoor uit. Zij is Specialist Ouderengeneeskunde op de locatie Vijverhof. “Uit onderzoek weten we echter dat het voor zeer kwetsbare ouderen die na een heupoperatie veel kans hebben op complicaties, soms beter is om niet voor een ingrijpende operatie te kiezen. Als zij goede pijnstilling krijgen, er goed contact is met de familie en de familie betrokken wordt bij de zorg, blijkt dat de kwaliteit van leven in de laatste fase te vergelijken is met die van mensen die wel geopereerd worden.”
Eigen wensen cliënt
In het Zorgpad staat informatie over hoe de periode na een heupoperatie kan verlopen en wat dat betekent voor het welzijn van de cliënt. Dat is belangrijke informatie voor de cliënt en zijn of haar naasten: zo kunnen zij nagaan wat het beste bij hun eigen wensen past. Een cliënt kan er dus voor kiezen om geen heupoperatie te ondergaan. “Het Zorgpad volgt onze visie op passende zorg: kijken naar de cliënt als persoon en keuzes maken op basis van zijn of haar wensen, waarbij we rekening houden met de mogelijke uitkomsten van die keuzes”, zegt Janie Verschoor.
Willemijn Schölvinck, Specialist Ouderengeneeskunde in Vijverhof en Savelberg, vertelt hoe ze de informatie in het Zorgpad heeft gebruikt in gesprekken met cliënten en mantelzorgers: “Het heeft mij geholpen om de familie van een cliënt duidelijk te informeren over het mogelijke vervolg en de mogelijke complicaties bij wel en niet opereren, en de kans dat die zich voordoen. Cliënt en familie konden zo op basis van heldere informatie afwegen of zij een operatie wilden of niet.” Op deze manier helpt het Zorgpad cliënten zelf de regie te houden over hun welzijn.
Steun in de rug
Het Zorgpad geeft ook aan hoe cliënten die niet meer geopereerd worden, het beste verzorgd kunnen worden. “Iedereen, van behandelaren en verzorgenden tot diëtisten, therapeuten en gastvrouwen, heeft een rol in de zorg na een gebroken heup. Het Zorgpad beschrijft duidelijk wie wanneer en op welke manier betrokken is bij deze zorg. Dat maakt de samenwerking tussen alle collega’s makkelijker en zorgt ervoor dat de cliënt passende zorg krijgt”, legt Janie Verschoor uit.
Verpleegkundige Chantal Verburg (Savelberg) vond het Zorgpad een steun in de rug bij de zorg nadat een cliënt een heup brak. “Ik werkte in het weekend, de dag nadat de cliënt terugkwam uit het ziekenhuis. Het Zorgpad lag voor ons klaar, met adviezen over wat wij alvast konden oppakken en richtlijnen voor hoe we de cliënt dat weekend konden verzorgen, bijvoorbeeld door de cliënt wat hoger in bed te leggen bij eten en drinken. We hebben ook de ergotherapeut, fysiotherapeut en logopedist alvast ingelicht, zodat zij aan het begin van de werkweek wisten dat ze bij de cliënt langs konden. We hebben er veel aan gehad; zo’n val gebeurt nu eenmaal vaak ‘s avonds of in het weekend, als je niet alle behandelaren in de buurt hebt.”
Vragen of informatie? Mail naar communicatie@zorgpartners.nl