30 flacons per week besparen
12 augustus 2024
In De Breeje Hendrick zijn er veel initiatieven op het gebied van duurzaamheid. Volgens leidinggevende services Dave Kerseboom komt dit door de instelling van de medewerkers. “Ze zijn bij ons erg op het milieu gericht. Initiatieven worden goed opgepakt en we boeken mooie resultaten.”
Voorheen werden er 30 flacons schoonmaakmiddel per week gebruikt. Dave: “Er werd toen een enorme hoeveelheid plastic weggegooid. Dat kon en kan anders!” Ze hebben toen een proef gedaan met een jerrycan met geconcentreerd schoonmaakmiddel. Daarbij zijn bijbehorende maatregelen genomen, zoals het aanschaffen van een geschikte beschermingsbril en handschoenen. Dave werd gedurende de proefperiode steeds enthousiaster. “Iedereen pakt het goed op en we besparen heel veel geld en plastic. Dit scheelt ons wel 30 plastic flacons weggooien per week. Goed voor de portemonnee en goed voor duurzaamheid.”
En daar blijft het niet bij. In De Breeje Hendrick staan er nog een aantal plannen op stapel. Zo gaan ze bij bewoners niet elke dag de zak verwisselen, maar alleen wanneer nodig. “Dit scheelt in het terugdringen van het gebruik van plastic vuilniszakken,” legt Dave uit. De overgebleven kerstpakketten worden verloot onder de medewerkers voor de beste duurzame ideeën. Ook zijn ze een samenwerking met Manutan aangegaan. “Zij hebben iemand in dienst die afgedankte spullen afvoert. Deze medewerker kan ervoor zorgen dat je nog geld terugkrijgt als de spullen verkoopbaar zijn. Ook deze actie is duurzaam en goed voor de portemonnee.”
Al deze duurzame acties kunnen volgens Dave alleen zo succesvol worden door de inzet en de motivatie van de medewerkers van De Breeje Hendrick. “Ze vinden het belangrijk dat we deze acties ondernemen en komen zelf met goede ideeën ook. Zonder hen geen duurzaam centrum!”