Scholing
Het probleemgedrag waar de cliënt en het zorgteam mee kampen, kunnen we vaak moeilijk begrijpen. Probleemgedrag is context gebonden en hierbij spelen bijna altijd meerdere oorzaken en factoren een rol. Daarom organiseert Zorgpartners de scholing 'Omgaan met agressie'.
De zorgteams hebben aanvullende kennis en vaardigheden nodig om dit gedrag te kunnen begrijpen, analyseren en multidisciplinair onderliggende oorzaken te kunnen aanpakken. Door de cliënt zijn/haar mogelijkheden en beperkingen goed te kennen, het probleemgedrag te herkennen, veranderingen tijdig te signaleren en vervolgens het eigen gedrag hierop aan te passen, kan het zorgteam het probleemgedrag hanteerbaar maken. Deze ontdekkingsreis gaat het zorgteam aan samen met de familie en naasten van de cliënt, ze kennen de cliënt het beste en kunnen helpen het probleemgedrag te ontrafelen.
Complexiteit van het probleemgedrag vraagt van zorgteams specifieke zorg, benaderingswijze en communicatieve vaardigheden en het vereist inlevingsvermogen, zelfkennis en continu reflectie: zelfreflectie en in teamverband. Binnen het consultatieteam D-zep van Prinsenhof, Zorgpartners Midden-Holland hebben we de scholing ‘Omgaan met agressie’ ontwikkeld waarin al deze aspecten aan bod komen. Hierbij leggen we de nadruk op de praktijk. Specifiek staan we stil bij de meest voorkomende vorm van probleemgedrag: agressie.
Voor wie?
Woonondersteuners/huiskamermedewerkers, helpenden, verzorgenden en verpleegkundigen (alle zorgteam leden).
Trainers
Verpleegkundig coaches expertise D-zep (dementie en zeer ernstig probleemgedrag).
De scholing
De scholing bestaat uit één bijenkomst van drie uur en is gebaseerd op:
- Verdieping kennis over agressie en beïnvloedende factoren;
- Signaleren, analyseren en de-escaleren van probleemgedrag;
- Basishouding en verweertechnieken bij agressie;
- Persoonlijke- en teamontwikkeling.
De scholing is interactief, bestaat uit drie delen en bevat allerlei werkvormen: spel, oefening en training.
De scholing kan aangevuld worden met op maat ontwikkelde onderdelen, bijvoorbeeld over een bepaald ziektebeeld, methodiek of zorgwijze. Opfristraining tweejaarlijks is ook optioneel.