Toelichting op meldplicht
Zorgaanbieders, die casemanagement dementie leveren, registreren hoe lang de wachttijd is voor inzet. Hiermee krijgen zorgverzekeraars en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) meer inzicht hoe lang de wachttijden in bepaalde regio’s zijn. Wij vermelden deze informatie op onze website en geven deze gegevens ieder kwartaal door aan Gedeelde Zorg, die de gegevens uit de regio Midden-Holland verzamelt en deze terugkoppelt aan de NZa.
Wanneer is er sprake van wachttijd?
Een wachtende is een cliënt die is aangemeld voor casemanagement door bijvoorbeeld de huisarts, maar nog niet door een casemanager bezocht is. De wachttijd is het aantal weken tussen aanmelding en het eerste contact.
Bij TANDEM streven we ernaar binnen zes weken na aanmelding een gesprek te plannen met cliënt en contactpersoon om de zorgvraag in kaart te brengen, eerste vragen te beantwoorden en handvatten aan te reiken. Zo nodig wordt dan ook nadere urgentie bepaald. Vanaf dat moment heeft de cliënt een vast aanspreekpunt bij vragen. De casemanager neemt zelf contact met de cliënt of contactpersoon op.